Vad Ellen Key tänkte sig.

Just nu pågår en utställning på Hallwylska museet i Stockholm om Ellen Key och hemideal kring sekelskiftet 1900. I utställningen kan besökarna vandra runt i rummen och se hennes idéer ta sig uttryck i inredningen som står i klar kontrast till resten av inredningen i Hallwylska palatset.

Men vem var Ellen Key? När vi pratar om svensk stilhistoria efter 1800-talets slut är det mycket av Ellen Key och Carl och Karin Larssons tycke och smak vi talar om. De formade tillsammans framtida generationers syn på hemmet och ligger på många sätt till grund för hur vi ser på hemmet och inredning än idag. Tillsammans med Carl Larsson ses hon som skaparen av det som kommit att ses som 1900-talets svenska inredningsideal. Elaka tungor kallar henne även för elitistisk och smakdomare.

Ellen Key levde mellan 1849 och 1926 och blev tidigt opinionsbildare på många olika områden som yttrande- och tryckfrihet, kvinnors rättigheter och undervisningsfrågor. Hon var radikal både i sitt sätt att uttrycka sig i tal och skrift i böcker och tidningar. Hon lär t.ex. ha sagt ”Det är till skada för nerver som ögon att möta det fula, röriga och meningslösa!” Hon tyckte att all dekoration och alla prydnader borde kastas på sophögen till förmån för enkla möbler som kunde vara vardagsvackra för alla.

Carl-LarssonInteriörerna i Carl Larssons tavlor representerade idealet för Ellen Key.

När vi idag tittar på Carl Larssons målningar från hans och Karin Larssons hem tycker vi kanske inte att inredningen är speciellt uppseendeväckande. Men när bilderna och det Ellen Key skrev och stod för först fick genomslag var det banbrytande och stod för något helt nytt och avskalat. Bort skulle alla de tjocka, vävda textilierna och guldbrokaderna! Plötsligt var det helt andra värden som visade på god smak. I Skönhet för alla (1899), som är hennes estetiska manifest, proklamerar hon för luft, ljus och funktion och mot det sena 1800-talets mörka och tunga interiörer med tjocka, dammsamlande textilier i vilka hon även ansåg kunna sprida sjukdomar. Likt ett förstadium som banade väg för funkisens senare intåg i stilhistorien.sekelskifte

Herrum av klassiskt sekelskiftessnitt med tjocka draperier, stoppade möbler och gott om prydnadsföremål och tavlor på väggarna.

funkisrumLätta och enkla möbler, anpassade för sin funktion, ärliga material, tunna, ljusa gardiner som släpper in sol och ljus och skapar harmoniska och hälsosamma hem enligt Ellen Key.

Någon som inspirerades mycket av Ellen Keys ord var även Carl Malmsten som när det begav sig formgav flera möbler helt efter hennes ideal och instruktioner. Deras inställning till inredning och smak har slagit rot i den svenska stilhistorien och lever kvar än idag med den enkla, blonda stil som blivit den klassiskt svenska och där vi hittar många av våra mest omtyckta formgivare och arkitekter både då och idag.

Om du vill se mer av Ellen Keys tankar för hemmet realiserade i miljöer och interiörer så ta dig till Hallwylska museet i Stockholm. Utställningen pågår mellan 19 februari 2016–30 april 2016. För att läsa mer om den och se öppettider klicka här>>

Ellen Key är även förärad en staty i en liten park vid Karlavägen på Östrmalm i Stockholm. Statyn restes 1953 och 2000 fick även den lilla parken namnet Ellen Keys park.

Spara

Spara

En kommentar till “Vad Ellen Key tänkte sig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.