Karin Larsson – en inredningspionjär

Sundborn står för en av de allra starkaste förebilderna till ett förhållningssätt till hemmet som liknar det vi har idag, tankar om vad som är god smak och vad som kännetecknar ett lyckat hem. Konstnärsparet Karin och Carl Larsson var superkändisar för sin tid och många var de både svenska och utländska gäster som kom för att besöka dem i deras unika konstnärshem, ett av Sveriges mest omtalade. Deras hem, Lilla Hyttnäs i Sundborn, utanför Falun är väl värt ett besök och inspirerar än idag.

Det Larssonska hemmet låg helt rätt i sin tid, i brytningstiden mellan det gamla med tunga textilier, ett överanvändande av ornament och mörk murrighet och det ljusa, rena. Arbetarklassen uppmanades, med Ellen Key i spetsen, att värna om det vackra omkring sig för att öka livsglädje och välbefinnande. Om en Ellen Key kan du läsa i ett tidigare blogginlägg. Under denna tid var levnadsstandarden i Sverige undermålig, både på landet och i städerna, och stora mängder människor utvandrade för att skapa sig ett bätre liv. Folk levde på många ställen i smuts och misär och trångboddheten i städerna var mycket hög och klyftorna mellan fattiga och rika var stora.

Lilla Hyttnäs som det ser ut idag. Bild: Holger Ellgaard

Familjen Larsson flyttade in permanent på Lilla Hyttnäs i Sundborn 1901. I snabb följd fick de 8 barn som växte upp i huset som byggdes om och ut ett flertal gånger för att passa den växande familjen och dess behov. Fram till 1912 byggdes huset om och till i ett antal omgångar. Byggnadsetapperna syns som årsringar på husets fasader där helt olika stilar samsas. Fasader med stående panel ligger intill en del av en faluröd stockstuga, som i sin tur gränsar till en putsad fasad. Färgerna vit, rött och grönt dominerar och håller ihop de olika stilarna och tillbyggnaderna.

Karin Larsson förskjunken i en bok i köket avbildad av sin man. Bild: carllarsson.se

När det gäller hemmets utformning så är det mest Karin som ska ha äran för att ha satt prägel både på familjens hem och på hur vi ser på våra hem idag och hur man skapar en trivsam vardag. Det fanns en uttänkt plan och en röd tråd som hon lät löpa genom hemmets alla rum. Hon skapade ett djärvt inrett hem med mycket färg, ljus och luft. Men det är inte förrän på senare år som hon har rönt det erkännande hon faktiskt förtjänar. Först i samband med en utställning på Victoria & Albert Museum i London 1997 blev hon uppmärksammad för sin roll i skapandet av Lilla Hyttnäs.

Karin lade ner sitt eget måleri i samband med födelsen av paret första barn och ägnade sig efter detta helt åt hemmet och barnen. I arbetet med hemmet såg hon till att få utlopp för sin kreativitet och egensinniga nyskapande, det var t.ex. hon som formgav de nya möblerna, vävde tyger och gobelänger och ledde alla byggprojekt.

Köket på Lilla Hyttnäs. Bild: Per Myrehed

Larssons skapade sin egen stil som lånade influenser både av nationalromantiken och Arts and Crafts-rörelsens inredningsidéer. De vara väl insatta i Arts & Carfts-rörelsen och William Morris tankar om formgivning, hantverk och arkitektur. Du kan läsa mer om Arts & Crafts-rörelsen i ett tidigare blogginlägg. Dominerande var enkla möbler och klara färger, vilket ansågs mycket djärvt och okonventionellt och stod i kontrast till samtida borgerliga stilideal med tunga, mörka inredningar fulla med textilier, prydnader och antikviteter och tillbakablickande.

Barnen fick ta plats och var tillåtna i hemmets alla rum, något som kommer till uttryck i Carl Larssons målade skildringar av deras hem och liv. Mest känt är ”Ett hem” från 1899. Hemmet utformades praktiskt för barnens skull. Rummen möblerades inte statiskt utan var tänkta att kunna möbleras om efter behov. Inga av dåtidens industriellt framställda möbler och pinnstolar syns heller till. Istället är det gamla möbler som målats om. Att måla om möbler i rött, grönt eller vitt kom på modet under inflytande av Carl Larssons avbildningar av familjens hem.

Bild: Per Myrehed

Man skulle kunna säga att deras konstnärskap levde i symbios med varandra – hon skapade hemmet som han avbildade och hon agerade både musa och kritiker av hans måleri. Tillsammans skapade de motiven som har kommit att prägla bilden och idén av det svenska hemmet och som älskas världen över. De skapade medvetet medelklasstadsbons dröm om det hälsosamma lantlivet där vardagen var lika betydelsefull som fest.

Bild: carllarsson.se

Hemmet i Sundborn hade stark påverkan på hur hemmen utformades efter andra världskriget och man tittade mycket på de praktiska lösningar och idéer som hemmet innehöll. 1969 blev det tillåtet att fritt reproducera Carl Larssons bilder, detta gjorde att de urlakades, kommersialiserades. Inte minst IKEA har tagit mycket inspiration i sina kollektioner av möbler för de svenska hemmen, speciellt under 1990-talet.

Men det hindrar inte från att fortfarande låta sig uppslukas och fascineras av det hem Carl och Karin Larsson skapade för mer än hundra år sedan.

 

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSparaSparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.