Handbok i målning – Hjälpreda för den som själv vill utföra sin målning och tapetsering

Saxon och Lindström gav ut en serie fina handböcker som behandlade allt mellan himmel och jord, dvs från Trivsel och trassel i äktenskapet till Framgång på affärsmannabanan. Någonstans däremellan hittar vi Handbok i målning – Hjälpreda för den som själv vill utföra sin målning och tapetsering, som är en helt utmärkt liten skift från den tid när nästan allt måleriarbete skedde med (lin)olje-, kalk- och limfärg. Plastfärger nämns som hastigast och lackfärg förekommer till viss del där det gäller målning av möbler. Boken är tryck 1951 (sjunde upplagan!) och jag gissar att om den kommit 10-15 år senare, hade mycket ändrats och de nya syntetiska färgerna helt dominerat. Jag gissar också att den redan till viss del började bli en smula föråldrad, ty på 50-talet slog de syntetiska färgerna igenom på allvar.

Boken är tämligen heltäckande och beskriver hur man blandar till färg, kokar lim och tapetserar. Den förklarar fernissning och påpekar att kök skall blankfernissas, medan matsalar, hallar och trappuppgångar bör mattfernissas. Även textning av skyltar och etsning av glas demonstreras, och tro det eller ej! Förgyllning!

Här och där, men mycket sparsamt, förekommer illustrationer. Här visas hur man går tillväga vid pappspänning av tak. Vid denna tidpunkt var det den gängse behandlingen av väggar och tak i trähus, till skillnad från stenhus vars ytor var putsade. Masoniten hade visserligen gjort entré men hade ännu inte slagit igenom helt och hållet. I mer påkostade villor valde man ibland att spänna tak och väggar med väg istället för med papp. Detta brukar ge ett mycket elegant uttryck.

Hur vackert är det inte med ådringsmålade dörrar och lister? På bilden ovan är det ek som imiteras. Även detta tas upp i denna utmärkta bok under rubriken Träimitationer. Ek, björk och mahogny är de träslag som imiteras i detta avsnitt. Gäller det ljus ek, tar man en ljusgul färg som grund och sedan laserar man med en färg som består av ”obränd terra och brun umbra”. Den färg man använder sig av vis laseringen skall bestå av upp till två tredjedelar terpentin för att effekten skall bli den rätta.

Jag tycker att detta förfarande borde få en ordentlig renässans och varför inte använda tekniken men med andra färger än de gängse? En mahognyimitation behöver kanske inte vara rödbrun, utan istället kan man välja en annan färg som passar till rummet. Ett ypperlig exempel på traditionell ådringsmålning är denna flotta stockholmsvåning. De vitmålade snickerierna har återställts till ett mer ursprungligt utseende. Visst är det vackert?

Huruvida det heter stöppling eller ströppling, kan diskuteras i det oändliga. På bilden ovan ses den borste som man använder att ströppla en nymålad yta. Med hjälp av denna får färgen en knottrig yta. Ströpplade väggar är vanligast i kök men förekommer också i hallar och andra sekundära utrymmen. I hus som är byggda eller renoverade på femtiotalet ser man ofta väggar klädda med masonit som är målade med syntetisk lackfärg och ströpplade. Jag tycker att det är mycket vackert! Särskilt effektfullt blir det om man målar den nedre delen av väggen, likt en panel, och sedan bara ströpplar den övre delen som målats i en annan färg.

Blir ni sugna på att själva renovera ert hem enligt råden i denna skrift? Köp den för en spottstyver på Bokbörsen och handla sedan den färg som behövs hos Byggfabriken. Du kan även läsa om att måla spegeldörrar i Renoveringshjälpen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.